بحـث
 
 

نتائج البحث
 


Rechercher بحث متقدم

التبادل الاعلاني
مساحة مخصصة للاعلان عبر منتدي فتافيت السكر
أفضل 10 فاتحي مواضيع في المنتدى
امينة الحوت
 
Admin
 
مسافر بلا عنوان
 
sameh
 
adam
 
m.hashem
 

تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية

تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Delicious  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Reddit  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Stumbleupon  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Furl  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Yahoo  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Google  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Blinklist  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Blogmarks  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية Technorati  

قم بحفض و مشاطرة الرابط فتافيت السكر - منتدي عصري شامل على موقع حفض الصفحات

قم بحفض و مشاطرة الرابط فتافيت السكر - منتدي عصري شامل على موقع حفض الصفحات


اختبارات للشهادة الاعدادية جميع المواد ابناءنا فى الخارج

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

اختبارات للشهادة الاعدادية جميع المواد ابناءنا فى الخارج

مُساهمة  امينة الحوت في الأحد مايو 08, 2011 4:26 pm

ختبارات للشهادة الاعدادية جميع المواد





نماذج لاختبارات اللغة العربية الشهادة الاعداديه

أولا التعبير: اكتب في واحد من الموضوعين الآتيين:
1- تمارس إسرائيل عدواناً وحشياً على شعب فلسطين الأعزل لاغتصاب أرضه, وتهويد القدس مسرى النبي صلى الله عليه وسلم, ومهد المسيح عليه السلام.
2- توفى والده ولم يبق لأسرته أحد يرعاها غيره.. كيف يوفق بين دراسته وبين الإنفاق عليها؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ثانياً القراءة: أجب عن السؤال الآتي: "إجباريا"
من قصة " طموح جارية"
" فبدأت المناوشة بين الجيشين , وقلاع دمياط متحفزة, وحصونها متطلعة والجنود يترقبون الإشارة بالهجوم على لويس وحملته ليبيدوها , وخر الدين شديد القلق.."
ا- تخير الصواب لما يلي مما بين القوسين:
- معني " متحفزة" ( مستعدة – متجمعة – مسرعة )
- مفرد" قلاع ": ( قلع- قلعة- المقلاع )
- مضاد " الهجوم "( الانسحاب – النزال- الدفاع )
- لما كان فخر الدين شديد القلق ؟
- ما موقف السلطان من تصرف فخر الدين ؟
- كيف انتهت المعركة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

أجب عن سؤال واحد فقط من السؤالين الآتيين:
1- من موضوع "القدس" أجبSadبعد الحرب العالمية الأولي استولت بريطانيا على فلسطين, وتعهد "بلفور" بإنشاء وطن قومي لليهود في فلسطين العربية , وأخذ اليهود يتدفقون على فلسطين , وبدأت المأساة, وتوالت على القدس –بعد ذلك-أحداث جسيمة أشهرها الحريق الآثم الذي وقع على المسجد الأقصى)
ا- تخير الصواب من بين الأقواس فيما يلي:
1- تقع القدس على بعد أربعين كيلومتراً من........
( البحر الأحمر- البحر الأبيض- الخليج العربي )
2- " بلفور" البريطاني كان وزير ..... ( الدفاع – التعليم – الخارجية )
3- مرادف " جسيمة"........... ( عظيمة – غليظة- طويلة )
ب- لم صدر وعد" بلفور" ؟ ولماذا كان باطلاً؟
ج- متى وقع الحريق الآثم على المسجد الأقصى ؟ وما اللجنة التي أنشأتها جامعة الدول العربية على أثر هذا الحادث؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
2- من موضوع " كيف يفكر العلماء":
".... والتفكير العلمي الذي نقصده هنا هو ذلك التفكير الذي يمكن أن نستخدمه في حياتنا اليومية أو في النشاط الذي نبذله حين نمارس أعمالنا المعتادة أو في علاقاتنا مع الناس, وهو تفكير يقوم على مجموعة من المبادئ نطبقها في كل لحظة دون أن نشعر بها شعوراً واعياً".
أ‌- اختر الإجابة الصحيحة مما بين الأقواس فيما يأتي :
1- مفرد"مبادئ"......... ( بدء- بداية – مبدأ )
2- مضاد "نقصده".......( نتجه إليه- نبتعد عنه- ننتهي إليه)
3- المراد من "نبذله".....( نقوم به- نهتم به- نفكر فيه )
ب- ما أهم المبادئ التي يقوم عليها التفكير العلمي؟ ومتى أخذنا بهذا التفكير؟
ج- اذكر السبب فيما يأتي:أصبح الطبيب- الآن –أقل اعتماداً على اليد والسماعة.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ثالثاً النصوص: أجب عن السؤال الآتي: "إجبارياً"
من نص " نعم الله لا تحصى" قال تعالى: ( وألقى في الأرض واسى أن تميد بكم وأنهاراً وسبلاً لعلكم تهتدون, وعلامات وبالنجم هم يهتدون ).
أ‌- تخير الإجابة الصحيحة مما بين الأقواس فيما يلي:
1- معنى "رواسي": ( هضابا - صخورا – جبالاً ثابتة )
2- مفرد" سبلاً": ( سابل - سبيل- سابلة )
3- مضاد " يهتدون"Sad يضلون- يترددون- يجهلون )
ب-حدد النعم التي أنعم الله بها علي الإنسان في الآية الأولي.. وبين واجبك نحوها.
ج- الله تعالى سخر لنا البحر لمنافعه الكثيرة, وهدانا إلى صناعة السفن طلباً للرزق وواجبنا شكر النعمة .. اكتب الآية التي تدل على هذا المعنى السابق .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أجب عن سؤال واحد فقط مما يأتي :
1- من نص " الحرية":
خلقت طليقاً كطيف النسيم *** وحراً كنور الضحى في سماه
تغرد كالطير أين اندفعت *** وتشدو بما شاء وحي الإله
وتمرح بين ورود الصباح *** وتنعم بالنور أنى تراه
أ‌- هات ما يأتي:
1- معنى "طليقا" 2- جمع " طيف " 3- مقابل " تشدو "
ب- من قائل الأبيات؟ ومن الذي يخاطبه الشاعر وماذا يقول له؟
ج- " تغرد كالطير أين اندفعت" وضح الجمال في هذا التعبير.
د- اكتب من النص البيت الذي يعبر عن المعنى التالي:
لقد خلقك الله أيها الإنسان حراً فكيف ترضى بالذل وتخضع لمن قيدوا حريتك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

من نص: "صناع السلام"
يا أخي الزاحف بالأرض الحبيبة *** مرجعاً للأم سيناء السليبة
قد محوت العار عن أعراضنا *** باذلاً روحك للمجد ضريبة
ساعة التحرير دقــت فإذا *** كل فرد صار في الجيش كتيبة
ا- تخير الإجابة الصحيحة مما بين الأقواس فيما يأتي:
1- قائل هذه الأبيات الدكتور أحمد هيكل شغل منصب وزير:
( التربية والتعليم – الثقافة – الداخلية )
2- مرادف " محوت: ( أزلت – غطيت – أخفيت )
3- كلمة " ساعة " تعني ( ساعة العدوان- الساعة الزمنية – ساعة الجهاد )
4- "يا أخي الزاحف" أسلوب نداء غرضه( التعظيم – التعجب – التشجيع)
ب- ما العمل العظيم الذي قام به جيش مصر كما فهمت من البيت الأول والثاني؟
ج- " محوت العار عن أعراضنا – طردت العدو من أرضنا " أي التعبيرين أجمل ؟ ولماذا؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رابعاً النحو:
" إن تقدم الدول لا يقاس بامتلاكها لأنواع الأسلحة الفتاكة أو المتقدمة, فرب شعب يمللك إرادة وعزيمة أقوى من هذه الدول فدواء مكتشف لعلاج مريض أعظم من مدفع يقتل الأبرياء ".
أ‌- أعرب ما تحته خط في القطعة السابقة.
ب- استخرج ما يلي:
1- مصدرين أحدهما رباعي, والآخر لفعل خماسي.
2- اسم آلة.
3- صيغة مبالغة.
4- اسم فاعل.
5- اسم مفعول من فعل غير ثلاثي واذكر فعله.
- املأ الفراغ بما هو مطلوب أمامه.. فيما يأتي:
ا- تحاول الدولة .... البترول في أعماق البحر. ( مصدر من الفعل استكشف)
2- الأسرة.... في حجرة المعيشة. ( اسم مكان من الفعل " اجتمع" )
3- الساعة السادسة.... الشمس. ( اسم زمان من الفعل " طلع" )

- كيف تكشف في المعجم عن كلمتي: " موصولة", و " مفتاح " ؟

.........................................................................................................................

النموذج الثانى
أولاً: التعبير: اكتب في واحد من الموضوعين الآتيين:
1- الجمهور الرياضي الواعي يشجع فريقه بحماس , ويقدر الأداء الجميل من الفريق المنافس , ويناصر الفرق القومية بحب وحماس بعيداً عن التعصب الذميم.
2- استطاعت أن تمحو أميتها, وواصلت طريق العلم حتى حصلت على أعلى الدرجات العلمية.. اكتب قصتها.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ثانياً: القراءة:
1- من قصة" طموح جارية" أجب عن السؤال الآتي "إجباري"
" دخل الحاجب على الملك نجم الدين, وهو في مخدعه بقلعة دمشق, قد برحت به العلة وألزمته الفراش واستأذن لتاجر كبير من تجار جزيرة صقلية, أبى أن يصرح بما جاء من أجله..."
أ‌- اختر الصحيح مما بين القوسين لكل مما يأتي:
1- جمع (ملك) ( ملائكة – أملاك - ملوك )
2- مرادف ( أبى ) ( تكبر - ولى – امتنع )
3- قد برحت به العلة ( تركته – أجهدته – صاحبته )
ب- من أين أتى التاجر؟
ح- بماذا عقبت شجرة الدر على مجئ التاجر؟
د- كيف انتقل نجم الدين من دمشق إلى أشموم طناح؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
السؤال الأول:
من موضوعي " كيف يفكر العلماء؟ , من تطبيقات التكنولوجيا "
ومن ثم فإننا ندرب أنفسنا منذ نعومة أظافرنا على الأخذ بأسباب العلم
1- أكمل ما يأتي: مرادف ثم..............
- المراد من نعومة أظافرنا .............
2- للمنهج العلمي مرحلتان .. وضحهما
3- اذكر نتيجة واحدة لكل إنجاز علمي مما يأتي:
- إنشاء مشروع قطارات الأنفاق في القاهرة .
- إرسال الأقمار الصناعية حول ا
السؤال الثاني:
من موضوعي " إعلان حقوق الإنسان , حقوق الطفل"
" إن الإسلام أعلن حقوق الإنسان كاملة قبل أن تعلنها فرنسا, ولم يحمل الإسلام أحداً بالقوة على اعتناقه".

1- هات من الفقرة ما يعبر عن المدلولات التالية:
- عكس واجبات مرادف يجبر
2- لم يحمل الإسلام أحداً بالقوة على اعتناقه ..دلل على ذلك.
3- اذكر نتيجة واحدة لكل حق من الحقوق التالية:
- إعطاء الطفل الحب والحنان الأسري.
- منع تشغيل الطفل في سن صغيرة.
ثالثاً النصوص: أجب عن سؤال واحد مما يأتي:

السؤال الأول من نص " الحرية" لأبى القاسم الشابى
ألا انهض وسر في سبيل الحياة *** فمن نام لم تنتظره الحياة
ولا تخش شيئاً وراء التلاع *** فما ثم إلا الضحي في صباه
وإلا ربيع الوجود الغرير *** يطرز بالورد ضافي رداه
1- التلاع – الغرير يطرز ( هات مفرد الأولي , وعكس الثانية, ومرادف الثالثة)
2- استخدم الشاعر في نصحه الإنسان أسلوبي الأمر والنهي ..فبم أمر؟ وعم نهى؟
3- هات من الأبيات السابقة تصويراً يعبر عن الاستسلام للظلم, وآخر يعبر عن الجمال.
السؤال الثاني: من صناع السلام" لأحمد هيكل:
شعبنا الحر الذي كان طعيناً *** طاوي الصدر الجرح سنينا
عاد عملاقاً قوياً شامخـــــاً *** عالي الرايات لا يحني الجبينا
حينما أطلق فرسان الحمى *** يكتبون المجد في صفحة سينا
1- قوى – يحني – الحمى ( هات جمع الأولى, وعكس الثانية, ومعنى الثالثة )
2- عبر الشاعر عن موقفين متناقضين لشعبنا المصري " وضحهما بأسلوبك "
3- هات من الأبيات السابقة تصويراً يعبر عن الأسى والألم وآخر يعبر عن العزة والكرامة.


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

رابعاً النحو:
" الناس في الحياة نوعان: واثق بنفسه, نشيط في الوصول إلى هدفه, يسعى إلى حياة أكرم, تفتح له الحياة أبوابها بمفتاح أمله...... ومهزوز متردد, لن يستطيع تحقيق شئ في حياته , لأنها لا موضع فيها لكسول أو خواف "
أ‌- أعرب ما تحته خط.
ب‌- استخرج من العبارة السابقة ما يأتي:
1- اسم فاعل من غير ثلاثي واذكر فعله.
2- اسم آلة.
3- اسم مفعول واذكر فعله.
4- مصدراً لفعل رباعي واذكر فعله.
5- اسم تفضيل واذكر فعله.
ج- تخير الصواب فيما يلي:
خواف: ( اسم فاعل – اسم – مفعول – صيغة مبالغة )
موضع: ( اسم مفعول – اسم مكان – اسم آلة )
د- كيف تكشف في معجمك عن كلمة " نشيط " ؟

.........................................................................................................................

النموذج الثالث

أولاً التعبير:
اكتب في موضوع واحد فقط من الموضوعين التاليين
1- التدخين عادة تنكرها الأديان لضررها البالغ بالفرد والأسرة والمجتمع.
2- إن لأجهزة الإعلام تأثيرها الكبير على المجتمع سلباً وإيجاباً وللكلمة مقروءة ومسموعة دورها في بناء الأجيال.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ثانياً ً القراءة:
1- - من قصة( طموح جارية): أجب عن السؤال التالي: إجبارياً
" وما أن بلغهم الكتاب حتى طارت منهم الألباب وفقد لويس الصواب وأصدر أمره فبدأت المناوشة بين الجيشين وقلاع دمياط متحفزة وحصونها متطلعة والجنود يترقبون الإشارة بالهجوم على لويس وحملته ليبيدوها..."
1- تخير الإجابة الصحيحة لما يأتي مما بين القوسين:
- معنى " الألباب": ( النفوس – العقول – الرقاب )
- مفرد " القلاع": ( القلع – المقلاع – القلعة )
- مضاد " المناوشة" ( بداية القتال – نهاية القتال – وسط القتال )
2- وصلت رسالة من لويس . ما مضمونها؟ وما أثرها علي السلطان؟
3- ما أثر رد السلطان على الملك لويس؟
4- وضح الجمال في ( قلاع دمياط متحفزة).


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
- أجب عن واحد فقط من السؤالين التاليين: (من الكتاب ذي الموضوعات المتعددة)
2- من موضوع( القدس):

" ولقد تعاقبت علي القدس والغزاة من كل جنس يحاولون اغتصابها واجتثاث جذورها العربية فق حاول بنو إسرائيل أن يطردوا القبائل الكنعانية منها..."
أ‌- تخير الإجابة الصحيحة لما يأتي مما بين القوسين:-
- مرادف " تعاقبت" (تتابعت – انتهت – توقفت )
- مفرد" القرون": ( قرنه – قرن – قارون )
- مضاد" اجتثاث" ) سكون – توقف – تثبيت )
ب‌- اذكر بعض المحاولات التي حاول فيها اليهود إثارة المتاعب والقلاقل في القدس؟
ج- ما مميزات مدينة القدس عن غيرها من المدن؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ



2- من موضوع ( من تطبيقات التكنولوجيا):

" يعد الصاروخ أحد تطبيقات التكنولوجيا المهمة في العصر الحديث وقد ظهرت أول الأشكال المعروفة للصواريخ في أوائل القرن الثالث عشر الميلادي في الصين بعد اختراع مسحوق البارود بوقت قصير..."


ا- تخير الإجابة الصحيحة لما يأتي مما بين القوسين:
- مرادف "يعد": ( يعتبر – يستطيع – يعمل )
- جمع " عصر": ( إعصار – عصور – أعاصير )
- مضاد" ظهرت": ( حضرت – وصلت – اختفت )
ب- متى ظهرت أول أشكال الصواريخ ؟ وأين؟
ج- مم كان يتكون الصاروخ البدائي؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ثالثاً النصوص:
1- من نص( نعم الله لا تحصى): أجب عن السؤال التالي "إجباري"
قال تعالى: (( وهو الذي سخر البحر لتأكلوا منه لحماً طرياً وتستخرجوا منه حلية تلبسونها وترى الفلك فيه مواخر ولتبتغوا من فضله ولعلكم تشكرون ))
أ‌- هات مرادف"سخر", ومضاد" طريا", ومفرد" مواخر" في جمل من تعبيرك.
ب‌- لماذا سخر الله البحر للإنسان؟
ج- في الآية وضوح وارتباط وتسلسل , وضح ذلك. وبم يوحي قوله ( ولعلكم تشكرون)؟
د- ثبت الله الأرض بالجبال وشق الأنهار ومهد الطرق وأوجد النجوم. اكتب من النص ما يشير إلى هذا المعنى.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أجب عن سؤال واحد من السؤالين التاليين:
2- من نص "الحريــــــة" قال الشاعر:
فما لك ترضى بذل القيـــود *** وتحني لمن كبلوك الجبــــــــــاه
وتسكت في النفس صوت الحياة *** القوي إذا ما تغنى صــــــــــداه
وتطبق أجفانك النيـــــــــرات *** عن الفجر والفجر عذب ضيـــاه
أ‌- تخير الإجابة الصحيحة لما يأتي مما بين القوسين:
- مفرد" قيود": ( قيد – قائد – مقود )
- مضاد " تحني": ( تعلو – ترفع – تخفض )
- مرادف"كبلوك": ( حرروك – أسروك – قيودك )
ب‌- اشرح الأبيات بأسلوبك . وما رأيك في تصوير الشاعر للقيود ؟
ج- ما الجمال في قوله ( وتسكت في النفس صوت الحياة )
3- من نص ( صناع السلام) قال الشاعر:
يا بناة النصر صناع السلام *** ياحماة الحق من بغي اللئام
من سنا نيرانكم قد أشرقت *** عزة العرب الميامين الكرام
الملايين التي تزهى بكم *** شاقها تقبيلكم شوق الهيام
أ‌- تخير الإجابة الصحيحة لما يأتي من بين القوسين:-
- معنى " الهيام" ( شدة الشوق – شدة الفراق – شدة العطش )
- مفرد " الميامين" ( اليمن – اليمين – الميمون )
- مضاد " النصر" ( التأخر – الهزيمة – الثبات )
ب‌- اشرح الأبيات بأسلوبك؟ وما رأيك في تصوير الشاعر للجنود؟
ج- ما الجمال في قوله ( صناع السلام)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رابعاً القواعد النحوية:
" لكي نبني المجتمع الفاضل لابد أن يكون كل فرد فيه أشد وعياً من غيره بالنهوض بواجبه في صياغة عالم جدير بأن يحيا فيه الإنسان أعز حياة ولو أن أفراد هذه الأمة يتمتعون بأفضل الثقافات لاستجابوا للنداءات العظمى من المسئولين والمخلصين من الشعب إلى تنظيم النسل"
أ‌- أعرب ما تحته خط في القطعة السابقة.
ب‌- استخرج من القطعة ما يلي:
1- اسم فاعل وبين نوعه.
2- اسم مفعول وزنه.
3- صيغة مبالغة وزنها.
4- مصدراً لفعل غير ثلاثي.
5- اسم تفضيل وزنه.
ج- " اجتمع " صغ من هذا الفعل اسماً للمكان وآخر للزمان في جملتين مختلفتين.
د- " سمع " صغ من هذا الفعل اسماً للآلة في جملة من عندك .
*********************************************************************************

اختبارات اللغة الانجليزية

1- Finish the following dialogue:
Ahmed visits his friend Samy at home. They are going to watch a football match on TV.
Samy : Hello, Ahmed!
Ahmed : Hi, Samy! How are you?
Samy : ……..(1)…………………….?
Ahmed : Has the match started?
Samy : Not yet. Would you like to drink orange juice or tea?
Ahmed : ……….. ….(2)…………….
Samy : Do you think our team or the other team will win?
Ahmed : ………….(3) ………………………..
2- Write what you would say in each of the following situations:
1- You ask your brother to help you with your homework.
2- You suggest going to the club with your friend.
3- Your sister has passed the final exam.
4- Your friend apologised for breaking your camera.
………………………………………………………………………………..
3- Read and Match :
1- It's easy to
2- I'm very pleased
3- I'd rather
4- How can
5- Where did you a) to meet you.
b) drink water.
c) you mend this car?
d) buy this dress?
e) learn English.
f) to punish you.
……………………………………………………………………………………
4- Read the following passage , then answer the questions:
Naguib Mahfouz was born in Cairo on December eleventh 1911. He began writing when he was seventeen. In 1945, he married an Egyptian woman with whom he had two daughters. His first novel was published in 1939. His works include the novels as well as several collections of short stories. He is the writer of more than thirty novels , more than 350 short stories and a lot of movie scripts. Half of his novels have been made into films. He was the only Arabic language writer who won the Nobel Prize for Literature.
A)Answer the following questions :
1- How many daughters did Naguib Mahfouz have?
2- When was the first novel published?
3- When did Naguib Mahfouz get married?
B) Choose the correct answer from a,b, c or d :
4- Naguib Mahfouz was born in ( Alexandria- Cairo- Giza- Tanta)
5- Some of his novels have been made into ( papers- prizes- films- schools)
6- Naguib Mahfouz wrote more than thirty (magazines – novels – short stories – movie scripts)
…………………………………………………………………………………..
5- Choose the correct answer from a,b, c or d :
1- Most information on the internet is in ( Japanese – French – English – Arabic).
2- He ( use- used- using- usage) to smoke but he doesn't now.
3- Ahmed came second in his race and got a ( metal- message- mirror- medal)
4- While I ( watch- watches- watching- was watching) a nice film, my friend phoned me.
5- It's been a few weeks ( for- since- just- where) I met you.
6- Ahmed is careful but his brother is ( kind- nice- careless- good)
7- After he ( eat- ate- eating- had eaten) breakfast, he went to school.
8- The metro is an important means of ( connect- transport- content- communication) in Egypt.
……………………………………………………………………………………
6- Rewrite the following sentences using the words in brackets to give the same meaning :
1- She may travel to Aswan tomorrow. ( perhaps)
2- The train left. I reached the station. ( by the time)
3- In my opinion , lazy students should be punished. ( I think )
4- Mona got high marks. However , she was unhappy. ( although)
……………………………………………………………………………………
7- Read and correct the underlined words :
1- He is happy because he failed the exam.
2- Hany is in the second prep last year.
3- What about watch TV?
4- The film was bored.
………………………………………………………………………….....................
8- Write a letter to your friend Magdy, inviting him to come to your birthday party next Sunday. Your name is Yasser and you live at 20 Naser Street, Cairo.
- Start the letter and ask him how he is.
- Tell him that your birthday party is next Sunday.
- Tell him that all your friends will come.
- Ask him to come to your party.
- Tell him you are going to sing and dance.
- Finish your letter.
……………………………………………………………………………………
9- A) Answer the following questions:
1- What was Sneffles ?
2- What things did the Professor and Axel take for the journey?
3- How was Dr Fridrickson helpful to Professor Lidenbrock?
4- Why did Hans cry out in pains when the water hit him?
B) Complete the following to make meaningful sentences:
1- The Professor couldn't read the message on the parchment because ……...................
2- They couldn't choose the right chimney because …………………………….
2-
1- Finish the following dialogue between Ali and Ahmed :
Ali : Did you watch the match yesterday?
Ahmed : ……………………(1) …………………….. .
Ali : ……………………(2) ……………………….?
Ahmed : Yes, I enjoyed it very much.
Ali : ………………………..(3) ……………………?
Ahmed : Because it was exciting.
……………………………………………………………………………………
2- Write what you would say in each of the following situations:
1- You suggest going to the cinema with a friend.
2- You apologised to your teacher for coming late.
3- Your friend wants to borrow your camera but you need it.
4- You meet someone for the first time.
………………………………………………………………………………..
3- Read and Match :
1- Rude is
2- How is your finger?
3- What's your favourite hobby?
4- Teachers work
5- Sami is going to a) Playing tennis.
b) buy a new camera tomorrow.
c) the opposite of polite.
d) I didn't go there.
e) It's OK. Thanks.
f) in schools.
……………………………………………………………………………………
4- Read the following passage , then answer the questions:
It's six o'clock in the morning. The whole family has to get up. Mum hurries to the kitchen to get breakfast ready.
My brothers and I have to wash and put on school uniforms. We go to school by car. It takes us about 40 minutes to get there.
Father is a doctor in a hospital which is close to our house. He always says, "Walking is good for health".
A)Answer the following questions :
1- When does the whole family have to get up ?
2- Why does mum hurry to the kitchen?
3- How do the brothers go to school?
B) Choose the correct answer from a,b, c or d :
4- It takes them about ( 50 minutes- 90 minutes- 80 minutes- 40 minutes) to get to school.
5-Father works in a ( school- hospital- factory- company)
6- Father goes to work ( by train- by taxi- on foot- by plane)
…………………………………………………………………………………..
5- Choose the correct answer from a,b, c or d :
1- Hassan and his family ( live- are living- lives- have lived) in Cairo for five years.
2- we haven't got ( some- any- none- many) cake, but we have got some fruit.
3- They gave me a warm ( welcome- water- classes- places) on my arrival.
4- You will ( fall- fill- fail- feel) better if you take that medicine.
5- Salwa ( goes- have gone – going- gone) to school by bus everyday.
6- While I (going- was going- gone- have gone) to school, I met my friend.
7- Can I turn ( in- at- on- for) the TV?
8- The waiter brought us a ( carpet- chair- menu- table) to choose our favourite food.
……………………………………………………………………………………
6- Rewrite the following sentences using the words in brackets to give the same meaning :
1- Why don't we go to the zoo tomorrow? ( Let's)
2- The new bag belongs to me. ( mine)
3- He went to school late because he missed the bus. ( so)
4- Although he isn't rich , he's happy. ( but)
7- Read and correct the underlined words :
1- Three man were injured in the accident.
2- Can I lend your CD, please?
3- If Ali work hard , he would earn a lot of money.
4- Asmaa always go to school early.
8- Write a paragraph of ( 5) sentences on :
( A journey to Aswan)
Use the following guiding questions:
- When did you go there?
- How did you go there?
- Who did you go with?
- How long did it take you to get there?
- How did you spend your time there?
9- A) Answer the following questions :
1- Why did Axel come to live with his Professor Lidenbrock?
2- What was Dr Lidenbrock's job?
3- Why did Hans cry out in pain when the jet of water hit him??
4- Why did the Professor tell Axel to breathe quickly?
B) Complete the following to make meaningful sentences:
1- Sneffels is not hot because ………….. …………………………………….
2- Axel was about to burn the parchment when………………………………….

3-
1- Finish the following dialogue between :
Hesham is meeting some tourists for the first time. He asking them about their stay in Egypt.
Helen : Mr. Hesham , I'd like you to meet my friend, Laura.
Hesham : How do you do?
Helen : I'm fine thanks.
Hesham : Are you enjoying your stay at the hotel?
Helen : …………………..(1) ………………..
Hesham : Great! Would you like to visit the pyramids today?
Helen : No , sorry. We have got other plans.
Hesham : …………………(2) ………………?
Helen : Tomorrow 's fine.
Hesham : Ok. We'll send the company car over at 7 a. m
Helen : Thanks , Mr. Hesham ………….(3) ………………
Hesham : Goodbye.
2- Write what you would say in each of the following situations:
1- You 've had a headache for a month. You go and visit the doctor.
2- You apologised for coming late.
3- You want to borrow a book from your friend.
4- You 're at a restaurant and you 'd like to order lunch.
3- Read and Match :
1- By the time the police arrived ,
2- When I had finished my homework,
3- Although I went to the station late,
4- I use the internet to
5- They are busy a) playing computer games.
b) the thief had already escaped.
c) I switched on the TV.
d) the train hadn't arrived yet.
e) e-mail my friends.
f) eight years ago.
4- Read the following passage , then answer the questions:
Reading is a useful and important habit in our modern life. We read books when we are alone or have free time. A lot of people prefer watching television but I like reading because it widens my mind. I can find new ideas and a lot of information which help me to make my life better.
It gives me the chance to think and dream. Although we live in the age of computer, the internet and there is a television set in every house, we need to read books which are easier to carry and move with us everywhere and every time. Try to read a book in the shade of a tree in a garden or a field and I am sure you will enjoy it very much.
A)Answer the following questions :
1-When can you read books?
2-Why is reading important and useful?
3-Where can you read a book?
B) Choose the correct answer from a,b, c or d :
4- (A few - Much- Many- Little) people prefer watching TV.
5- Reading is a ( bad – good- hard-useful ) habit.
6-The underlined word “It” refers to ( computer- the internet- reading – television)
…………………………………………………………………………………..
5- Choose the correct answer from a,b, c or d :
1- (Gorillas- Goats- Giraffes- Grass) live in Africa and have very long necks..
2- Do you ( matter- mend- mind- move) if I leave my car here?.
3- To make a ploite ( reader- request- restaurant- rope) , you should always say " please".
4- Ahmed came second in this race and he got a ( metal- message- moirror- medal)
5- Hassan and his family ( live- are living- lives- have lived) in Cairo for five years.
6- What ( was Soha doing- has Soha done- is soha doing- does soha do) at eight o'clock last night?
7- Nadia ( hasn't had- didn't have- doesn't have- hasn't got) a mobile phone years ago.
8- After I ( used to finish- had finished- was finishing- am finishing) shopping, I went to visit Amina.
……………………………………………………………………………………
6- Rewrite the following sentences using the words in brackets to give the same meaning :
1- When I was at school, teachers taught me a lot of subjects. ( learnt)
2- Ali arrived a short time ago. ( just)
3- Sally is taller than Noura. ( tall)
4- You should give up smoking. ( were)
……………………………………………………………………………………
7- Read and correct the underlined words :
1- We have a test in our Englsih lesson yesterday.
2- They were pleased when they lost the match.
3- If you work hard , you would get a lot of money.
4- You should always be impolite.
8- Write a paragraph of ( 5) sentences on :
sport how often you practise it why it is important where you practise it when you practise it
football three times a week make body strong at school or in club after school – on holidays
…………………………………………………………………………
9- A) Answer the following questions :
1- How could Axel brek the secret code?
2- Where did Axel live? Why?
3- Why did Axel want to burn the parchment?
4- What did the professor advise Axel to do when he felt a pain in his ears?
B) Complete the following to make meaningful sentences:
1- Professor Lidenbrock was the best ………….. …………………………………….
2- It's known that the centre of the earth ………….………………………………….
4-
1- Finish the following dialogue:
Adham and Hany are talking about sports
Adham : ………………….(1) ………………..?
Hany : My favourite sport is football.
Adham : Where do you play it?
Hany : ………………..(2) …………………….
Adham : How can you win the football game?
Hany : ………………….(3) ………………..
……………………………………………………………………………………
2- Write what you would say in each of the following situations:
1- You meet your cousin in the evening.
2- Your friend asks you how you are.
3- You suggest going to the cinema.
4- You meet a friend whose father has just died .
3- Read and Match :
1- noisy
2- high
3- badly
4- much
5- first

a) well
b) little.
c) quite.
d) quiet.
e) low.
f) last.
4- Read the following passage , then answer the questions:
Naguib Mahfouz is the most famous writer in Egypt, Africa and the arab World. He was born in Cairo in 1911. He was the youngest of seven children. He was educated in Egyptian schools and was very interested in reading. In 1930, he joined Cairo university. He received the Nobel Prize for Literature in 1988.he left work in the government at the age of sixty in 1971.
A)Answer the following questions :
1- Where was Naguib Mahfouz born ?
2- What was he fond of?
3- When did he received the Nobel Prize?
B) Choose the correct answer from a,b, c or d :
4- Naguib Mahfouz has ( six- seven- eight- nine) brothers and sisters.
5- When Naguib Mahfouz won the Nobel Prize , he was ( 66- 88- 77- 55) years old.
6- Naguib Mahfouz got the Nobel Prize , because he is a famous ( scientist- engineer- soldier- writer)
…………………………………………………………………………………..
5- Choose the correct answer from a,b, c or d :
1- The name of a very large sea is ( a lake- a river- an ocean- a pond)
2- Students should ( do- make- teach- say) a lot of activities.
3- I haven't seen Karim ( ago- since- for- last) ages.
4- (Bad- Good- Mad- Evil) people love and help each other.
5- This school is clean, ( is not it- has it- hasn't it- isn't it)?.
6- A / An ( ambulance- bus- car- train) carries patients to hospital.
7- What ( did- had- would- will) you do if you had a lot of money?
8- Massive means very ( small- big- short- young).
……………………………………………………………………………………
6- Rewrite the following sentences using the words in brackets to give the same meaning :
1- He enjoyed the trip despite the cold weather. ( Although)
2- Can I borrow your camera? ( lend)
3- A mechanic is repairing the car now. ( The car)
4- I'd like to close the window. ( mind)
……………………………………………………………………………………
7- Read and correct the underlined words :
1- What time playing football this
2- Never crossed the road before looking left and right.
3- It's unkind of you to help the blind.
4- What's you're name?
………………………………………………………………………….....................
8- Write a paragraph of five sentences on
"Soldiers"
- Use the following words for quidance .
Brave – strong – uniform – guns- fight enemy – ready to – save others- we- proud.
…………………………………………………………………………
9- A) Answer the following questions :
1- Show that professor Lidenbrock was a kind man?
2- What language was the parchment written in?
3- What did the Icelanders give to the three men?
4- What did Hans do when the jet of water hit him?
B) Complete the following to make meaningful sentences:
1- As the three men descended down the chimney , it got ………………………
2- In the eastern passage , the plants and animals were …….. ………….………….

5-
1- Finish the following dialogue:
"Adel and Ali are talking about their plans for mid-year holiday"
Adel : Where are you going next week?
Ali : We are going to Alexandria next week
Adel : …………(1)……………………………… ………………… ?
Ali : With my parents and my sisters.
Adel : ……………(2)………………………………… ………………
Ali : We will stay for seven days . Do you have plans for mid-year holiday ?
Adel : ………………(3)………………………………………………
Ali : Have a nice holiday in Luxor .
………………………………………………………………………………………
2- Write what you would saying the following situations:
1-Your sister wants to know your opinion about educational programmes on TV.
2-You suggest playing tennis after school.
3-your friend apologises for losing your English book and you refuse his apology.
4-You meet your father's friend for the fist time.
3- Read and Match:
(A) (B)
1- The opposite of "weak"
2- He went to America
3- Fertilizers are substances
4- Some planes will be able to
5- My mum did her best a) that help crops grow.
b) carry 1000 passengers.
c) is " strong "
d) help me carry this bag.
e) and saw the statue of liberty.
f) so the party was great.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
4- Read then answer:
Farid lived in a big house with a garden . One day, he was reading an interesting story . When it got darker, he switched on the light . Suddenly, he heard a loud cry of " Help ! Help " coming from the garden . He looked out of the window but he couldn't' t see anything . He heard the voice again . He thought that one of the neighbours' boys had climbed a tree and couldn't' t get down . He took his torch and walked to the garden . He searched it very well, but he couldn't' t find anybody. Finally, he thought that someone was playing a trick on him . So he went back to the house . As soon as he sat down, he heard the sound from behind him . It was sitting on the bookshelf, a large green and red bird . It was a parrot .
A- Answer the following questions:
1- Where did Farid live ?
2- Why did he take a torch with him ?
3- Where was the parrot sitting ?
B- Choose the correct answer:
4- Farid heard the voice (once –twice - three times - four times)
5- (The parrot - Farid's friend - Farid' neighbour- A neighbour's boy)was making the loud cry of help .
6- Farid was interested in (reading stories - keeping animals -helping people - playing tricks).
5- Choose the correct answer:
1-He (travelled - will travel - has travelled - was travelling) to Aswan tomorrow.
2-Do you(mend - matter - mind - move) if i leave my car here?
3-I (has studied - have been studying -have been studied -am being studied)
English for eight years.
4-Cars, buses, trains and planes are means of (import -export -entertainment -transport)
5-Dina (has done -doing -was doing -is doing)her homework at five yesterday.
6-A (seller -customer -shop owner -shop assistant) is someone who bys things from a shop.
7-If the players hadn't been fit, they (wouldn't play well -wouldn't have played well - would have played well -would play well)
8- I bought a red dress with big black(bullets -needles -buttons -bottom)
………………………………………………………………………………..
6- Rewrite the following sentences using the words in brackets to give the same meaning :
1- May I open the window? ( mind)
2- He doesn't like computer games. ( interested)
3- although he isn't rich , he is happy. ( but )
4- Let's visit the zoo. ( Why don't)
……………………………………………………………………………..
7- Read and correct:
1-The sun sets in the morning.
2-By the time the police arrived, the thief has escaped.
3-The goods we sell to other countries are imports.
4-I have finished my work yet.
……………………………………………………………………………..
8-Write a paragraph of "5" sentences on :
" My favourite hobby"
• Guiding points
- What your favourite hobby is.
- How long have you been doing it.
- When and how you started it.
- What you have learned from it.
- Why you like it.
……………………………………………………………………………
9- A) Answer the following questions :
1- What was Lidenbrock ?
2- Why did Axel go to live with his uncle ?
3- What did Hans do when the jet of water hit him?
4- What did the professor see on a large rock ?
B) Complete the following to make meaningful sentences:
1- The Icelanders were so kind that ……………………………….. ……...................
2- The increased air pressure caused ………………… …………………………….

6-
1- Finish the following dialogue:
Samy visits Ahmed who is ill.
Samy : Why didn't you come to school?
Ahmed : ………………(1)…………………………..
Samy : Did you see a doctor?
Ahmed : ………(2)……… He told me to stay in bed for a week.
Samy : …………(3)……………………………………
Ahmed : He gave me some medicine.
Samy : I hope you recover soon.
……………………………………………………………………………..
2- Write what you would say in each of the following situations :
1- Hesham bought a new bike a week ago
2- Your friends asks you to go with him to the shop. You apologise.
3- Your brother suggests watching the match on TV you agree.
4- You meet your friend at night.
……………………………………………………………………………………………………………………………
3- Read and Match :
(A) (B)
1- Let's take a taxi
2- Fertilizers are substances that
3- What would you do if
4- Polite people are careful about
5- The High Dam is a a project that a) controls the Nile waters..
b) what they say.
c) help crops grow.
d) score a goal.
e) I'd rather have the train.
f) you found a lot of money?
………………………………………………………………………………………………………………
4- Read the following passage then answer the questions:
Computer is widely used these days. You can find one every house. Old people and kids use it. People use computer to help them with their work. Teachers , nowadays , use it in teaching the different subjects. They can prepare their lessons by using the Power Point program. Students , also , use it for their studies. The young use it to make friends all over the world using the Internet.
Businessmen use it in their trade to import and export their goods. They can do agreements from their offices instead of traveling long distances. By using the Internet , you can read news from all over the world through any websites.
A) Answer the following questions:
1- Who uses computer ?
2- Why do students use computer?
3- What does the underlined word they refer to ?
B) Choose the correct answer:
1- (Oldest - Older - Older and young – Younger)people can use computer.
2- According to the passage , teachers can use the (access - power point - excel – windows) program in teaching.
3- People can open(webs - web settings - waves - websites) to read news.
…………………………………………………………………………………………………………………….
5- Choose the correct answer:
1- If I were Ahmed , I'd go ( run - runs - running - ran) in the club.
2 - Samy has been at prep school (for- since - ago - when) three years.
3- In our company , my father meets a lot of (customers - buyers -seller– client)
4- Maher (use - used - using - is used) to walk with a stick.
5- Farmers can (produce - protect - provide – predict)the weather
6- When the ship ( build - repaired - sank – sailed)a lot of passengers were killed.
7- By the time the police arrived , the thief (escaped - had escaped - escapes - has escaped)
8- English is the most important(public- private -national – international) language.
…………………………………………………………………………
6- Rewrite the following sentences using the words in brackets to give the same meaning
1- When I was young , I went to school with my brother. ( used to)
2- Why don't we watch this film? ( Let's )
3- Despite playing well , he lost the match. ( Although )
4- I advise you not to play in the street. ( If)
………………………………………………………………………………………………..
7 -Read and correct the underlined words:
1. Sally bought a new computer sport yesterday.
2. They have been built their house since 2005.
3. My brother works as a ground in a big supermarket.
4. If she listened carefully , I'll tell her the story.
…………………………………………………………………….......................
8- Write a letter to your fried Ameer apologizing for not returning his book on time. Your name is Mohab and you live at 15 , Tanta Street , Ismailia.
- Use the following points :
- Start the letter to Ameer.
- Ask him how he is.
- Tell him your reasons for apology.
- Finish the letter in a friendly way.
- Add your name.
……………………………………………………………………………
1. 9- A) Answer the following questions :
1- Why was Hans chosen to go with the Professor ?
2. When did the explorers start to feel that they might have taken the wrong path ?
3. Why couldn't the professor read the writing on the parchment?
4. When did Axel's fears and doubts about the journey disappear?
5. B) Complete the following to make meaningful sentences:
1- The story took place in the ……….. century.
2- Axel was just about to burn the parchment when ……………

7-
1- Finish the following dialogue:
Mona and Huda are talking about their hobbies.
Mona : What's your favourite hobby, Huda ?
Huda : Running a website .
Mona : ……………………………………… (1) …………………?
Huda : I started it two years ago .
Mona : ………………………………… (2) ………………………?
Huda : To help young people practise English.
Mona : Do boys and girls enjoy your website ?
Huda : Yes, ………………………(3) ………………………………
……………………………………………………………………………..
2- Write what you would say in each of the following situations :
1. You ask about your grandmother's health.
2. Your friend suggests watching the educational programmes on TV.
3. Your sister has just bought a new dress for a good price.
4. You broke your friend's ruler.
…………………………………………………………………………………………………………………………………
3- Read and Match :
(A) (B)
1- Complex means
2- Maher walks with a stick
3- When I drink water
4- If I saw a snake
5- Sally is reading
a) I'd run quickly.
b) because she wants to relax.
c) very simple.
d) because his foot hurts too much.
e) I feel less thirsty.
f) not simple.
…………………………………………………………………………………………………………………………
4- Read the following passage then answer the questions:
Samira is a clever girl. She is going to be a nurse. She is having classes at a nursing school near her home. She has to study hard. She is already helpful to other nurses because she can feed and wash a sick child. She can also change its clothes.
One day her little brother Ahmed, .was sick. He had a bad cold and couldn't go to school.
Samira advised him to stay at home or other children would catch his cold. She gave him a glass of orange juice and opened the window wide to let fresh air in. Her mother smiled. "A sick child in the family is good practice for a nurse, isn't it Samira ?" she said .
Answer the following questions :
1. What is Samira going to be ?
2. How is Samira already helpful to other nurses?
3. Why couldn't Ahmed go to school ?
Choose the correct answer:
4. Samira advised Ahmed to (go to school- go to the park.-stay at home.-eat ice cream.)
5. Samira opened the window ( let fresh air in. - help Ahmed to sleep.
- clean the room- catch cold.)
6- A sick child in the family is(bad-useless-unfit- good) practice for a nurse.
……………………………………………………………………..
5- Choose the correct answer from a , b , c or d :
1- Fayez is learning Greek ( so- so that- to- because) talk to people in their language.
2- The ( paralympic -parachuting -prize -popular) games have many sports in them, for example swimming and athletics.
3- Have you ever (lose-losing -loses -lost) any money ?
4- Salma has decided to lose weight. She is going to(exercise -predict-think-eat) daily.
5- Hesham visited Rome last year. He visited Paris (however-as well –but-yet)
6- If you (were-are-had been-been) calmer, you would have done better on your exam.
7- Soha (troubled-knocked -attacked -managed) on the door of Sally's flat and waited for Sally to answer.
8- The opposite of polite is (patient -formal-clever- impolite)
………………………………………………………………………
6- Rewrite the following sentences using the words in brackets to give the same meaning
1- I don't like maths. ( keen on)
2- First he did his homework, then he went to the club. ( After )
3- Let's play computer games. ( Why)
4- Although he is poor , he is happy. (Despite)
…………………………………………………………………………….
7- Read and correct the underlined words
1. Tamer learned Italy to travel overseas.
2. Let's taking a taxi.
3. Rush means to move very slowly.
4. Sara have been taking photos.
………………………………………………………………………………………………………………………..
6- Write a paragraph of five sentences on" The school library"
My school - big library I next to - computer lab I we - during the break I borrow
- read books / like - history books./
………………………………………………………………………………………………………………………………….
1- 9- A) Answer the following questions :
1- Why couldn't professor Lidenbrock read the writings on the parchment ?
2- What was the crater of Sneffels shaped like ?
3- What do you think Axel decided to tell his uncle about the secret message?
4- What terrible dream did Axel have?
5- B) Complete the following to make meaningful sentences:
1- Lidenbrock brought a strong electric torch to ……………………..………
2- Hans cried out in pain when the water hit him because …………………
8--
1- Finish the following dialogue :
Ahmed and Zaki are talking about school subjects .
Ahmed : How are you ?
Zaki : I'm fine , thanks .
Ahmed : What's your favourite subject, Zaki?
Zaki : …………………… (1)……………………
Ahmed : ……………………(2)………………?
Zaki : I have been learning English for nine years .
Ahmed :Do you read English books in your spare time ?
Zaki : …………………(3)………………………
Ahmed : I'll do my best to learn English . Good bye .
Zaki : Good bye .
………………………………………………………………………….
2- Write what you would say in each of the following situations :
1. You request politely from your elder sister to make you a sandwich.
2. You apologise to your teacher for coming late for school .
3. It's very cold and your friend says , " Do you mind if I close the window?" .
4. Your brother suggests having a pizza but you prefer something else
……………………………………………………………………… .
3- Read and Match :
(A) (B)
1- Can I watch TV , please ?
2- Ahmed has been revising English?
3- The Salims like living in a city
4- " Polite " is
5- They are busy
a) playing computer games
b) Certainly . Turn it on
c) the opposite of" Rude "
d) because he's got an exam
e) On the other hand, they like visiting the country
f) No , never
4- Read the following , then answer the questions :
I prefer life in the country where one can enjoy simple, quiet and beautiful life. The villages in Egypt have improved lately. In the past, villages were just groups of poor houses. There was no electricity or clean water. There were very few schools. Sick people had to be carried to hospitals far from their villages.
Now, the picture is very different. The houses are well built like the houses in towns and cities. They are supplied with electricity and clean water. In every village, there are primary, prep and secondary schools. Pupils no longer go to cities and towns to join schools. Villagers now use modern technology such as fridges , washing machines , computers and mobile phones that make their life better and more comfortable . Villagers are proud because the best places are called villages such as smart villages and tourist villages.
A) Answer the following questions :
1. Why does the writer prefer living in the country?
2. What are the houses of the Egyptian villages like nowadays?
3. Why are villagers proud now?
B) Choose the correct answer from a , b , c , or d:
4- There were (few -very few-many -lots of) schools in the villages in the past.
6- Life in the Egyptian villages has changed . It has become (hard- uncomfortable- comfortable – boring)
6- The underlined word " They " in the second paragraph refers to (schools -houses - villagers- roads)
……………………………………………………………………………………………………………………………
5- Choose the correct answer from a , b , c or d :
1- Ahmed came first in his race and he got ( message-medal - metal- mirror)
2- (Wait-Look-Sit-Expect) for me , please . I'll be back soon .
3- Students (make –say-do -teach) a lot of interesting activities at school.
4- English is the most important (public -private- international -national ) language.
5- When I grow up , I (going to be – am- am going to be -have been) a doctor.
6- The underground metro (have reduced -has reduced -was reduced -were reduced) pollution in Cairo .
7- If you drop the glass , it (break-will break -broke –breaking) into pieces .
8- By the time the police arrived, the thief(escaped -escape-escaping- had escaped)
6- Rewrite the following sentences using the words in brackets to give the same meaning
1- When he arrived at the cinema , the film had started. ( by the time)
2- Sara felt sad when she failed the exam. ( happy )
3- Although they played well , they lost the match. ( Despite )
4- My brother has been in France since 2000. ( for)
6- Read and correct the underlined words :
1. If you were calmer, you would have passed the exam .
2. Yasmeen has been in primary school since three years .
3. We were pleased when we lost the match .
4. Don't be rude on other people .
7- Write a letter to your English friend, Tom .
 Invite him to spend a week in Egypt.
 Ask him to come in the mid year holiday .
 Tell him about the places he can visit.
 Ask him to bring some English stories .
Your name is Samy / Samya and you live at 20 Nasser Street, Banha.
9- A) Answer the following questions :
1- Why couldn't professor Lidenbrock read the writings on the parchment?
1. How was Dr Fridrikson helpful to professor Lidenbrock?
2. How did Axel break the secret code?
3. What did Axel do when his parents died?
B) Complete the following to make meaningful sentences:
1- Axel was just about to burn the parchment when . ………………
2- The professor said that he would neither eat nor sleep until …………
9-
1 -Finish the following dialogue between Salwa and Noha who meet in the street.
Salwa : Hello , Noha . Your dress is very nice .
Noha : ………………(1)……………………………………..
Salwa :. ……………………(2)…………………………………..?
Noha : I bought it last week
Salwa : ………………(3)………………..?
Noha : Seventy pounds . It isn't so expensive , is it ?
Salwa : It isn't expensive at all . I'll buy one next week.
2 - Write what you would say in each of the following situations :
1-You meet someone for the first time .
2-Your friend wants to borrow your book and you .agree .
3-You want to use your friend's dictionary .
4-A friend of yours wants to know your opinion of the new suit he has just bought .
3- Read and Match :
(A) (B)
1- Nabil has been ill
2- 1 suggest
3- I'd rather go to the sea
4- I'm afraid
5- Which prep school
a) when it's very hot.
b) 1 broke your camera
c) were you born ?
d) did YOU use to go to ?
e) since last week.
f) going on a journey.
4- Read the following, then answer the questions:-
My name is Nabil . I am in Damanhour prep school .1 was born in 19

امينة الحوت

عدد المساهمات: 385
السٌّمعَة: 3
تاريخ التسجيل: 26/04/2011

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: اختبارات للشهادة الاعدادية جميع المواد ابناءنا فى الخارج

مُساهمة  امينة الحوت في الأحد مايو 08, 2011 4:28 pm

اختبارات العلوم
الاختبار الأول
السؤال الاول
أ - أكمل العبارات الآتية :
١- تعتبر .......... ، .......... من الكميات الفيزيائية القياسية .
٢- أقصر سنة بالنسبة للكواكب السيارة تكون على كوكب .......
٣- يحتوي المشيج على عدد من الصبغيات تساوي ......... عدد الكروموسومات في الخلية الأصلية .
٤- يعالج الشخص المصاب بطول النظر عن طريق استخدام عدسة......
٥- أثناء الطور الاستوائي تتجه ............ إلي خط استواء الخلية .
ب -علل لما يأتي :.
١- يراعى الطيارون السرعة المتجهة للرياح عند الطيران.
٢- بقاء الكواكب السيارة فى افلاكها حول الشمس .
٣- العجلة أحيانا تكون تناقصية .
٤- يوجد محور أصلي واحد فقط للمرآة الكريه .
السؤال الثاني :
أ - اختر الإجابة الصحيحة : -
١- يتركب الكروموسوم كيميائيا من ...........
أ - حمض نووى . ب - بروتين . ج - كربوھيدرات . د - أ ، ب معا
٢ – يتم التكاثر اللاجنسي في فطر الخميرة بواسطة ..........
أ – التجدد ب – التبرعم ج – الامشاج د – التعقيل
٣ – إذا كان البعد البؤري لعدسة مقعرة ھو ٦سم فإن نصف تكور ھذه العدسة يكون :
أ – ٣سم . ب – ٦سم . ج - ٩سم . د- ١٢ سم .
٤ – صفات الصورة المتكونة لجسم موضوع أمام مرآة مقعرة على مسافة أقل من ضعف البعد البؤري وأكبر من البعد البؤري تكون ........
أ – صورة تقديرية مكبرة . ب – صورة حقيقية مكبرة . ج - صورة حقيقية مصغرة . د – صورة تقديرية مكبرة .
٥- الفترة الزمنية التي يستغرقھا كوكب زحل حول الشمس ھي :
أ – ١٢ سنة . ب – ٢٩ سنة . ج - ٨٤ سنة . د – ١٦٥ سنة
٦ – يحتوي ........... على مادة وراثية من الأبوين وينمو ليكون فرد يجمع بين صفات الأبوين .
أ – المشيج ب – الزيجوت ج – السيتوبلازم د – الكروموسوم
ب - ما المقصود بكل مما ياتى :
١- السرعة المتوسطة . ٢- المجرات . ٣- المركز البصري للعدسة ٤- القانون الأول للانعكاس .
السؤال الثالث
أ - قارن بين كل مما ياتى :
١- الخلايا الجسدية والأمشاج من حيث عدد الكروموسومات
٢- الانقسام الميتوزي والانقسام الميوزي من حيث مكان الحدوث والھدف من الانقسام .
٣- التكاثر الجنسي والتكاثر اللاجنسي من حيث عدد الأفراد والأبوية وصفات الأفراد الناتجة .
٤- التبرعم والتجدد .
ب - أذكر وظيفة أو استخداما واحدا لكل من :
١- العدسة المحدبة . ٢- تلسكوب ھابل . ٣- السنة الضوئية ٤- العدسات اللاصقة .
السؤال الرابع :
أ- : ماذا يحدث عندما :
١ - تنعدم الجاذبية بين الكواكب السيارة فى أفلاكها حول الشمس.
٢ - تبادل أجزاء متساوية من الكروموسومات الداخلية في الطور التمھيدي الأول من الانقسام الميوزي .
ب - أكتب المصطلح العلمي الدال على العبارات الآتية
١- تغير موضع الجسم بمرور الزمن بالنسبة لموضع جسم آخر
٢- مرض يصيب العين ويعرف باسم الكاتاراكت .
ج - سيارة تتحرك بسرعة ١٤٠ كم / ساعة احسب المسافة بالمتر التي تقطعھا السيارة في زمن قدرة ٧ ثواني
الاختبار الثاني
السؤال الاول :
ا -اكمل العبارات الاتية
١- إذا بدأ الجسم حركته من السكون فإن سرعته الابتدائية تساوى........
٢- وجود القمر بين الأرض والشمس يؤدي إلى ظاھرة ..........
٣- يتركب الكروموسوم من .......... متصلين عند ...............
٤- يتم التكاثر اللاجنسي في البكتريا بواسطة .............
٥- تحدث ظاھرة العبور في الطور ......... من الانقسام .
٦- النسل الناتج من التكاثر ......... تكون صفاته مختلفة عن صفات الأبوين .
ب -علل لما يأتي:.
١- حدوث ظاھرة التصالب أثناء الانقسام الاختزالي يؤدي إلى تنوع الصفات الوراثية .
٢- العجلة احيانا تكون تزايدية .
٣- للعدسة بؤرتان بينما المرآة الكريه لھا بؤرة واحدة.
٤- تسمي المجرة التابع لھا كوكب الأرض بدرب التبانة .
السؤال الثانى
أ -اختر الاجابة الصحيحة
١- ارتداد الشعاع في نفس الوسط عندما يقابل سطح مصقولا يكون معبراً عن .......
أ - الشعاع الساقط . ب - الشعاع المنكسر . ج - ظاھرة الانعكاس. د - ظاھرة الانكسار.
٢ – يحدث الانقسام الميوزي في خلايا ......
أ – الكبد . ب – المبيض . ج – الخصية . د – (ب ،ج ) معاً .
٣ – إذا سقط شعاع ضوئي على عدسة محدبة ماراً ببؤرتها فإنه :
أ – ينفذ على استقامته دون أن يعاني انكسار . ب – ينكسر موازياً للمحور الأصلي .
ج – ينفذ من المركز البصري على استقامته . د– لا توجد إجابة صحيحة .
٤ – يختفي الفرد الأبوي عندما يحدث التكاثر في ........
أ – البكتريا . ب – الخميرة . ج – عفن الخبز . د – جميع ما سبق .
٥- أي مما يلي من الكميات القياسية .
١- الطول و المساحة . ٢- الإزاحة و العجلة . ٣- الكتلة و القوة. ٤- لا توجد إجابة صحيحة .
ب - ما المقصود بكل مما يأتى :
١- بؤرة العدسة . ٢- الإزاحة. ٣- السرعة المتجهة . ٤- المحور الأصلي للمراة .
السؤال الثالث :
أ- ضع علامة ( √ ) أمام العبارات الصحيحة وعلامة ( × ) أمام العبارات غير الصحيحة :
١- الصورة المتكونة خلال العدسات تكون حقيقية او تقديرية.
٢- العجلة تكون سالبة عندما تكون قيمتها تزايديه .
٣- بقاء الكواكب السيارة فى افلاكها حول الشمس .
٤- يوجد محوران للمرآة الكريه .
٥- يستخدم علماء الفيزياء بعض وسائل الرياضيات - مثل الرسوم البيانية والجداول .
٦- الكون فى تمدد مستمر .
ب - إذا كانت الزاوية المحصورة بين الشعاع المنعكس عن المرآة والسطح العاكس ٥٠ ° احسب مقدار زاوية السقوط .
السؤال الرابع :
أ - ماذا يحدث عندما :
١- تكون السرعة المتوسطة هى السرعة المنتظمة.
٢- توضع مرآة مستوية على يسار السائق بدلا من المحدبة.
٣- يوضع فطر الخميرة في محلول سكر دافئ .
ب - إذا وقف شخص علي بعد اربعة أمتار من مرآة مستوية .فكم تكون المسافة بينه وبين صورته داخل المرآة .
ج - قارن بين نظرية السديم و نظرية النجم العابر .

الاختبار الثالث
السؤال الأول :
أ – أكمل العبارات الآتية بما يناسبها :-
١- تقع المجموعة الشمسية في إحدى ....على حافة مجرة درب التبانة و تكمل دورة كاملة حول مركز المجرة كل.... سنة .
٢- تتكون خيوط المغزل فى الخلية الحيوانية من ........... بينما تتكون فى الخلية النباتية من تكثف .......عند القطبين.
٣ - زاوية سقوط الشعاع الساقط عموديا على سطح عاكس تساوى ............. ولذلك فأنه ينعكس .............
٤ - يتم التكاثر في البكتريا لا جنسياً عن طريق ......... و فى عيش الغراب عن طريق ..........
ب- ما العلاقة بين التركيب الوراثي للنسل والآباء في الحالات الآتية : -
١- الانشطار الثنائي في البرامسيوم . ٢- النبات الناتج عن إنبات البذور.
ج - وضح ماذا يحدث في الحالات الآتية :-
١- اتحاد الغبار بالثلج و الغازات بالسديم الشمسي. ٢- وضع جسم أمام عدسة محدبة عند بؤرتها .
٣- اقتراب الكواكب من الشمس عن مساراتها الحقيقية. ٤- فقد السديم الشمسي حرارته في رأى لابلاس .
السؤال الثاني :
أ- اكتب المصطلح العلمي لكل عبارة :-
١ - طور تحدث فيه العمليات الحيوية التي تهيئ الخلية للانقسام الخلوي و تتم فيه مضاعفة المادة الوراثية .
٢ - المستقيم المار بمركز مرآة و قطبها .
٣ - وحدة تستخدم لقياس المسافات في الفضاء الكوني .
٤ - قدرة بعض الحيوانات على تعويض الأجزاء المفقودة منها.
٥ - تمدد الكون و تلاحم الجسيمات الذرية مكونة غازي الهيدروجين و الهليوم.
ب - وضح برسم تخطيطي كيفية تكوين الحيوانات المنوية في الإنسان ؟
ج - الجدول التالي يوضح العلاقة بين الإزاحة و الزمن لجسم يتحرك فى اتجاه محدد:
الإزاحة بالمتر 12 24 36 48
الزمن بالثانية 2 4 6 8
- من الجدول السابق صف حركة الجسم ثم احسب قيمة سرعة هذا الجسم.
السؤال الثالث :
أ- تعرف على اسم الطور الانقسامي في الحالات الآتية : -
١- تنتظم فيه أزواج الكر وموسومات المتناظرة المتصلة بخيوط المغزل على خط استواء الخلية
٢- تحدث فيه ظاھرة العبور.
ب - وضح بالرسم التخطيطى خواص الصورة المتكونة لجسم موضوع أمام عدسة محدبة على بعد اكبر من البعد البؤرى و أقل من ضعف البعد البؤري مبينا مسار الأشعة .
ج- قطعت سيارة مسافة ١٠٠ مترا شمالاً خلال ٤٠ ثانية ثم ٢٠٠ مترا شرقاً خلال ١٠٠ ثانية ثم ١٠٠ متراً جنوباً خلال ٢٠ ثانية ثم عادت إلى نقطة البداية خلال ٨٠ ثانية احسب ما يلى :-
١- المسافة الكلية التي تحركتها السيارة . ٢- الزمن الكلى الذى استغرقته. ٣- السرعة المتوسطه .
٤- الإزاحة . ٥- السرعة المتجهة.
السؤال الرابع : أ- علل لما يأتى : -
١ - يعد التكاثر الجنسى مصدراً للتغير الوراثى.
٢ - اختلاف طول السنة من كوكب إلى آخر .
٣ - تستخدم عدسة مقعرة فى علاج قصر النظر.
ب - قارن بين كل مما يأتى :-
١ - الانقسام الميتوزى و الانقسام الميوزى من حيث عدد الخلايا الناتجة و الأھمية و مكان حدوثه .
٢ - نظرية السديم و نظرية النجم العابر و النظرية الحديثة من حيث أصل المجموعة الشمسية.
ج - تخير الإجابة الصحيحة مما بين الأقواس : -
١ - اى مما يلى من الكميات المتجهة : ( الطول و المساحة – الإزاحة و العجلة – الكتلة و القوة ).
٢ - العاملان اللذان يمكن بهما وصف حركة جسم ما ھما : ( السرعة والزمن – المسافة و الزمن – المساحة و الزمن ).
٣ - أبعاد صورة الجسم المتكونة في المرأة المستوية تكون دائما.........( أكبر من أبعاد الجسم - مساوية لأبعاد الجسم - اصغر من أبعاد الجسم ) .
الاختبار الرابع
السؤال الأول:-
أ- أكمل العبارات الآتية : -
١- توجد المجرت في شكل.............. من بينها مجرة .............التي تحتوى على نجم الشمس.
٢- المرآة المحدبة التي يكون سطحها العاكس جزءاً من السطح ............. للكرة بينما المرآة المجمعة يكون سطحها العاكس جزءاً من السطح.........للكرة.
٣- تعتبر الإ زحة كمية ............. بينما الكثافة كمية ..................
٤- التكاثر في الكائنات الحية نوعان هما .............. ، ..............
٥- وحدة قياس العجلة .............
٦- الإخصاب هو اندماج .............. مع ............ ليتكون ..............
ب - صحح العبارات الآتية :-
١- تمدد الكون وتلاحم الجسيمات الذرية مكونة غازي الأكسجين والنيتروجين.
٢- مرآة مقعرة بعدها البؤري ١٠ سم فإن نصف قطر تكور سطحها يساوي ٥ سم.
٣- العدسات اللاصقة عبارة عن عدسات رقيقة جداً مصنوعة من الزجاج.
٤- العجلة هي معدل تغير المسافة بالنسبة للسرعة.
السؤال الثاني : -
أ- اكتب المصطلح العلمي الدال على كل عبارة من العبا رات الآتية :-
١- قدرة بعض الحيوانات على تعويض الأجزاء المفقودة منها.
٢- انقسام يحدث في الخلايا الجسدية للكائنات الحية.
٣- القوة التي تبقى الكواكب السيارة في أفلاكها حول الشمس.
٤- المسافة التي يقطعها الضوء في سنة.
٥- الخط الواصل بين مركزي تكور سطحي العدسة ماراً بالمركز البصري للعدسة.
٦- ارتداد الضوء في نفس الوسط عندما يقابل سطحاً مصقولا .
ب - قارن بين :-
١- السرعة المنتظمة والسرعة غير المنتظمة ٢- الإ زاحة والمسافة.
السؤال الثالث :-
أ- اذكر السبب العلمي لكلاً مما يأتي :-
١- التكاثر اللاجنسي ينتج نسلاً مطابقاً للأباء.
٢- يصعب قياس السرعة المنتظمة.
٣- الجسم الموضوع عند بؤره العدسة المحدبة لا تتكون له صورة.
٤- يوجد للعدسة مركزي تكور ( م ١ ، م ٢ )
٥- يمكن استخدام المرايا المقعرة لتوليد حرارة شديدة.
ب - سيارة تتحرك في خط مستقيم، تتغير سرعتها من ٨ متر/ث إلى ١٦ متر/ث خلال فترة أربع ثوان . احسب مقدار العجلة ؟
السؤال الرابع : -
أ- اختر الإجابة الصحيحة من الإجابات التالية :-
١- العالم الذي أسس نظرية السديم هو........أ- نيوتن ب- اينشتين ج- الفريد هيل د- لابلاس
٢- يحدث العبور في نهاية الطور...... أ- الاستوائي الأول ب- التمهيدي الأول ج-الانفصالي الأول د- النهائي الأول
٣- الشعاع الضوئي الساقط موازياً للمحور الأصلي للمرأ ة المقعرة ......أ- ينعكس مارا بمركز تكور المرآة . ب- ينعكس على نفسه . ج- ينعكس ماراً بالبؤرة د- ينعكس موازي للمحور الثانوي.
٤- أحد صور التكاثر اللاجنسي وهو أكثر شيوعا في الطحالب والفطريات هو....... أ-التجدد . ب- التكاثر بالأبواغ . ج- التبرعم . د- التكاثر الخضري .
ب - أكتب نبذة مختصرة عن :-
١- فروض نظرية النجم العابر . ٢- ظاهرة العبور.
٣- الانشطار الثنائي. ٤- كيفية تكوين الأمشاج.
الاختبار الخامس
السؤال الأول:-
أ- أكمل العبارات الآتية :-
١- أحد صور التكاثر اللاجنسي هو........... ويحدث في الكائنات وحيدة الخلية مثل .......... والكائنات عديدة الخلايا مثل .............. ، .............
٢- النقطة التي تتوسط السطح العاكس لمرآة مقعرة تسمي .............
٣- تتميز الإزاحة بأن لها خاصيتان هما.............. ، ..............
٤- ناتج قسمة المسافة الكلية التي يقطعها الجسم المتحرك والزمن الكلي المستغرق لقطع هذه المسافة و............
٥- تتراص الكروموسومات في منتصف الخلية في الطور................
ب - صحح العبارا ت الآتية :-
١ - عندما تكون السرعة المتوسطة لجسم لا تساوي السرعة المنتظمة فإن الجسم يقطع مسافات غير متساوية في أزمنة غير متساوية.
٢ - تنقسم الخلايا الجسدية بطريقة الانقسام الاختزالي والذي يؤدي إلى نمو الكائنات الحية وتعويض خلاياها التالفة.
٣ - الكتلة من أمثلة الكميات المتجهة.
٤ - تحدث ظاهرة العبور في نهاية الطور الاستوائي الأول.
٥ - يعالج طول النظر باستخدام عدسة مقعرة.
السؤال الثاني : -
أ- اكتب المصطلح العلمي الدال علية كل عبارة من العبا ا رت الآتية :-
١- مجرة تحتوى على نجم الشمس والنظام الشمسي.
٢- نقطة في باطن العدسة تقع على المحور الأصلي في منتصف المسافة بين وجهيها.
٣- يشتمل على جميع المجرات والنجوم والكواكب.
٤- الخط المستقيم الذي يمر بقطب المرآة ومركز تكورها.
٥- السرعة المنتظمة التي يتحرك بها الجسم فيقطع نفس المسافة فى نفس الزمن اللازم لقطع هذه المسافة.
٦- نقطة اتصال الكروماتيدين معاً.
ب - قارن بين :-
١- الانقسام الميوزي والانقسام الميتوزى.
٢- نظرية السديم ونظرية النجم العابر.
السؤال الثالث :-
أ- اذكر السبب العلمي لكلاً مما يأتي :-
١- التكاثر الجنسي مصدر للتغير الوراثي.
٢- تبقي الأرض في مدار محدد حول الشمس .
٣- اختلاف اليوم باختلاف الكوكب .
٤- تستخدم العدسة المحدبة في علاج طول النظر.
٥- هناك فرق بين السرعة المتوسطة والسرعة المتجهة .
ب - قطع عداء مسافة ٥٠ متر في سباق خلال ٥ ثوان أحسب سرعته المتوسطة للعداء.
السؤال الرابع : -
أ- اختر الإجابة الصحيحة من الإجابات التالية :-
١ - العالم الذي أسس النظرية الحديثة للعالم هو......أ-مولتن ب- الفريد هيل ج- لابلاس د- تشمبرلن
٢ - وحدة قياس العجلة............أ-متر/ث ب-متر . ثانية ج-متر/ث٢ د- متر/ث٣
٣ - يتكاثر عفن الخبز بواسطة ........ أ- التجدد ب- التبرعم ج- الأنشطار الثنائي د- الجراثيم
٤ - إذا سقط شعاع ضوئي ما راً بالمركز البصري للعدسة المحدبة فأنه ينفذ ........
أ- دون أن يعاني أي انكسار ج- في صورة أشعة متوازية
ب - ماراً بالبؤرة د- موازياً للمحور الأصلي
ب-أكتب نبذة مختصرة عن :-
١- وظيفة حمض ال DNA ٢- القانون الثاني للانعكاس
٣- التكاثر الخضري ٤- الإخصاب

امينة الحوت

عدد المساهمات: 385
السٌّمعَة: 3
تاريخ التسجيل: 26/04/2011

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى